Case Study: beerlovers.pl

beerloversW tym poście chciałbym przyjrzeć się funkcjonu-jącemu od jesieni 2013 roku portalowi beerlovers.pl. Jest to platforma internetowa stworzona dla Kompanii Piwowarskiej przez agencję interaktywną Kaliciń-scy.com. Jej celem jest budowanie społeczności miłośników piwa, a jednocześnie edukacja klienta i rozwiewanie mitów, jakie otaczają przemysłową produkcję tego trunku. Beerlovers.pl, poza funkcjami społecznościowymi, posiada bogatą bazę artykułów merytorycznych skierowanych do konsumentów piwa, zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy. Tym, co sprawia, że beerlovers.pl stanowi ciekawy materiał do analizy na blogu, jest fakt, że platforma jest mocno wspomagana elementami grywalizacyjnymi.

Podstawowy system grywalizacyjny wspomagający zaangażowanie użytkownika obejmuje na tej platformie: 

- punkty przyznawane za poszczególne aktywności;
- możliwość wymiany punktów na gadżety (aktualnie: gra planszowa i trzy wzory koszulek);
- punktowane zadania (m.in. quizy, ankiety), które pojawiają się co jakiś czas w portalu;
- odznaki specjalne przyznawane za konkretne czynności (np. polubienie strony na Facebooku).

Co warte uwagi, treści znajdujące w portalu tworzą integralną i sensowną całość z systemem grywalizacyjnym – artykuły pomagają rozwiązywać punktowane quizy, zdjęcia i galerie dodawane przez użytkowników są punktowane w systemie, a sam system grywalizacji premiuje z kolei mocno tworzenie kanałów komunikacji miedzy portalem a użytkownikiem (duże nagrody za zapisanie się na newsletter i polubienie strony). Jeżeli spojrzeć na nagradzane punktami zachowania, to ich zakres jest stosunkowo szeroki i zachowuje zasadę dużych nagród, jakie dostępne są na wejściu do systemu:

- zarejestrowanie się do platformy; 
- utworzenie powiązań komunikacyjnych z platformą (newsletter, polubienie na Facebooku);
- g
enerowanie treści w portalu – zakładanie galerii, dodawanie "piwnych" zdjęć; 
- rozwiązywanie okresowo pojawiających się zadań (czasami mających formę quizu, czasami inną, zawsze jednak wymagających od uczestnika choćby minimalnej interakcji). 

Beerlovers.pl to niewątpliwie jeden z bardziej udanych (pod kątem designu) projektów grywalizacyjnych wdrożonych w Polsce – na uwagę zasługuje zwłaszcza systemowe, zazębiające się wykorzystanie technik grywalizacyjnych, przemyślana integracja treści edukacyjnych z zadaniami dla uczestników, a także estetyczny, przejrzysty i funkcjonalny interfejs. To co niewątpliwie jest, jak zawsze zresztą, kwestią dyskusyjną, to pytanie, czy portal realizuje założone cele marketingowe. Patrząc na platformę z zewnątrz, można się zastanawiać na ile dość wysoki poziom polubień na Faceboooku – w lutym 2014 nieco ponad 18 400 użytkowników – przekłada się na realne interakcje z zadaniami w grze i aktywne korzystanie z portalu (w zależności od zadania poziom wykonania oscyluje w okolicach kilkuset interakcji). To wysoki czy niski poziom? Ocena wykonania celów marketingowych jest jak zwykle zadaniem klienta zlecającego pracę, ale wydaje się, że jeśli założyć, że portal dociera przede wszystkim do liderów opinii, aktywnie przekazujących dalej zdobytą wiedzę i stających się agentami marki rozwiewającymi "piwne mity" w swoim otoczeniu, to można uznać ten poziom za dość wysoki. I na pewno warto obserwować, jak Kompania Piwowarska wykorzysta ten projekt – czy stanie się on podstawą innych działań, czy jednorazowym eksperymentem marketerów z grywalizacją.

Ciekawostka na koniec: taryfikator punktów za aktywność w portalu, który można wyszperać na stronie beerlovers.pl: LINK.